Tartalom megjelenítő

Tartalom megjelenítő

Kifogáskezelés

Bankunk a Qvik fizetési megoldásokra (egységes adatbeviteli megoldás (EAM) használatával kezdeményezett azonnali átutalás, fizetési kérelem) új kifogáskezelési eljárást vezet be. Az új kifogáskezelési eljárás követendő minden olyan esetben, amikor valamelyik fizetési megoldással kapcsolatosan probléma merül fel Ügyfeleink körében.

Amennyiben a Fizető fél nem tudott megállapodni a Kedvezményezettel (kereskedővel/szolgáltatóval), úgy a Bank Fizető fél Ügyfele a Bank által meghatározott módon, a kifogásolt tranzakció azonosításához szükséges adatok megadásával kezdeményezheti a kifogáskezelési eljárást.

A kifogáskezelési eljárásban a Kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatója, a Fizető fél pénzforgalmi szolgáltatója és a GIRO Zrt. vesz részt.

A Bank Kedvezményezett Ügyfeleire vonatkozó speciális előírásokat az egységes adatbeviteli megoldáson alapuló fizetési megoldások esetén a Kereskedői Üzletszabályzat tartalmazza.

A Fizető félnek a kifogáskezelés igényét elsősorban az átutalás Kedvezményezettje felé kell jeleznie. Ha ez sikerrel jár, akkor visszautalás (refund) történik a Kedvezményezett irányából. 
Amennyiben a két fél között a reklamáció kezelése nem vezet eredményre, akkor a Fizető fél kifogáskezelési eljárást indíthat a pénzforgalmi szolgáltatójánál a tranzakció teljes, vagy részösszegének visszatérítésére vonatkozóan.

A kifogáskezelési eljárás kezdeményezésének határideje az azonnali átutalási megbízás teljesítési időpontjától, vagy amennyiben a termék vagy szolgáltatás teljesítésére az azonnali átutalást követő időpontban kerül sor, akkor a termék vagy szolgáltatás teljesítésétől, vagy annak rögzített határidejétől számított 180 naptári nap.
 
A kifogáskezelési igény alapján a pénzforgalmi szolgáltató hibajegyet rögzít a GIRO Zrt. által kezelt hibajegy kezelő rendszerben, és továbbítja az Ügyfele panaszát a rendszeren keresztül a Kedvezményezett szolgáltatójának, aki kapcsolatba lép a Kedvezményezettel a panasz kivizsgálása érdekében. 

A kifogáskezelési eljárás típusai

1. Vita nélküli kifogáskezelési eljárás, amelynek eredménye: 

  • a kifogásolt igény elismerése és teljesítése 
  • sztornó tranzakció (Kedvezményezettnél kezdeményezett visszatérítés) 
  • a Fizető fél szolgáltatója rendezi a visszatérítést 

(ezekben az esetekben nem szükséges hibajegy rögzítése) 

2. Vitás eljárás 

  • a kifogásolt igény teljesítése, vagy 
  • a kifogásolt igény elutasítása. 

3. Végső döntéshozó testület közreműködésével megvalósuló visszatérítési eljárás, amelynek eredménye: 

  • a kifogásolt igény teljesítése, vagy 
  • a kifogásolt igény elutasítása. 

A GIRO Zrt.-nek joga van bekérni a kifogáskezelési eljárással kapcsolatos információkat a fizetési művelet teljesítésben közreműködött felektől (a Kedvezményezett vagy a Fizető fél pénzforgalmi szolgáltatója), amennyiben a folyamat eredményének ellenőrzése során szüksége lesz ezekre az adatokra. 
 

Qvik fizetési megoldások alatt értjük az egységes adatbeviteli megoldás (EAM) használatával kezdeményezett (vagyis a QR-kód, NFC, egységes erőforrás-helymeghatározó (a továbbiakban: URL) használatával megvalósított mélyhivatkozás (deeplink) útján benyújtott) azonnali átutalásokat, valamint a fizetési kérelmet. 

  • Elsősorban e-mail-en kell beküldenie kifogását, melyhez csatolnia kell a szükséges dokumentumokat. Üzenetét az info@raiffeisen.hu e-mail címre küldheti.  
  • Telefonos banki szolgáltatásunk, a Raiffeisen Direkt a +36 80 488 588 és +36 1 484 8484 telefonszámokon érhető el.
  • Személyesen bármelyik bankfiókunkban. Foglaljon időpontot bankfiókjaink bármelyikébe és kerülje el a sorbaállást! Az időpontfoglalás megkezdéséhez kattintson! 
     

Minden kifogás egyedi, így eltérő idő szükséges az igény kivizsgálására.

A kifogáskezelési eljárás során a Bank, mint a Fizető fél pénzforgalmi szolgáltatója hibajegyet rögzít a kifogáskezelésre létrehozott rendszerben, és továbbítja a panaszt a GIRO Zrt-nek, mint a kifogáskezelési platformot működtető szervezetnek, a GIRO Zrt. pedig a Kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójának. A kifogás kivizsgálása érdekében a Kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatója felveszi a kapcsolatot a Kedvezményezettel.

Lehetőség van arra is, hogy a Kedvezményezett indítson a kifogáskezelési eljárást, ebben az esetben a hibajegyet a Kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatója rögzíti és továbbítja a GIRO Zrt-nek, a GIRO Zrt. pedig a Fizető fél pénzforgalmi szolgáltatójának, amely felveszi a kapcsolatot Ügyfelével a kifogás kivizsgálása érdekében. 

Hibás teljesítés észlelése esetén a Bank is kezdeményezheti a kifogáskezelési eljárást. 

Visszahívás a kifogáskezelési folyamatban nem alkalmazható. 

Amennyiben a Bank megkezdte a kifogás vizsgálatát, a Bank Kedvezményezett Ügyfele ezt követően már kizárólag a Bank előzetes jóváhagyásával fizetheti vissza a reklamált összeget a Fizető félnek. A Bank nem vállal felelősséget az abból eredő, Fizető fél részére történő kétszeres visszatérítésért, ha a Kedvezményezett Ügyfél a Bank előzetes jóváhagyása nélkül teljesít a Fizető fél felé. 

Fizető fél vagy Kedvezményezett Ügyfél köteles a Bank kifogáskezelési eljárásban tett megkeresésére, annak megismerésétől vagy attól az időponttól, melytől abba a helyzetbe került, hogy azt megismerhette, számított 5 munkanapon belül nyilatkozatot tenni, ismertetve és mellékelve az alapul szolgáló okiratokat és tényeket, adatokat, információkat. A Bank Kedvezményezett Ügyfele köteles egyértelműen nyilatkozni ezen határidőn belül arra vonatkozóan is, hogy elismeri-e a kifogás megalapozottságát és a tranzakció összegét visszatéríti-e a fizető fél részére, vagy a kifogást vitatja. 

Amennyiben a rögzített adatok vagy csatolandó dokumentumok köre nem teljes, Bank hiánypótlást kérhet, ennek beérkezésétől számított 2 munkanapon belül az ellenérdekű fél pénzforgalmi szolgáltatója köteles felkérni a felet – amennyiben ez szükséges – hiánypótlásra, akinek 10 munkanapja van ennek teljesítésére. Bank legfeljebb 5 alkalommal kérhet hiánypótlást. 

Amennyiben a másik fél kér Bank Ügyféltől hiánypótlást, azt az Ügyfélnek 10 munkanapon belül, annak a kifogáskezelési rendszerben való rögzítését lehetővé tevő módon és időben teljesítenie kell. 

Amennyiben az Ügyfél a rá irányadó határidőket nem tartja meg, nem együttműködő, késedelemmel válaszol, az ebből fakadó mindennemű kárért helytállni köteles. Amennyiben Ügyfél a megkeresésre nem válaszol vagy a határidőket elmulasztja ennek következménye lehet az is, hogy további vizsgálat nélkül, Bank a rendelkezésre álló információk alapján hoz döntést, az ebből eredő károkért Bankot felelősség nem terheli.
 
Bank a kifogáskezelési rendszerben rögzített hibajegyre 30 naptári napon belül köteles válaszolni. Hiánypótlást követően a 30 naptári nap újraindul. 

A kifogáskezelési eljárás eredménye 

Sikeres kifogáskezelési eljárás esetén az átutalás banki átutalással történik.  

Kedvezményezett Ügyfél a Fizető fél kifogásának jóváhagyását követő 5 munkanapon belül kezdeményezi a kifogásolt tranzakció visszatérítését. Amennyiben Ügyfél a visszatérítést nem kezdeményezi, Bank megterheli a kifogásolt tranzakció, valamint a vonatkozó díj összegével az Ügyfél számláját és Bank a kifogásolt tranzakció összegének Fizető fél számára való visszatérítését elindítja. 

Amennyiben Bank és a másik fél pénzforgalmi szolgáltatója nem tudnak megegyezni egymással, egy végső döntéshozó testület kerül bevonásra. A testület feladata a vitás kifogáskezelési eljárások esetében a reklamáció jogosságának eldöntése. A végső döntéshozó testület szerepét a GIRO Zrt. látja el. A végső döntéshozó testület 30 napon belül hoz döntést. A döntés vitatására 14 naptári nap áll a Fizető fél pénzforgalmi szolgáltatójának rendelkezésére. 
 

A GIRO Zrt. általi kifogáskezelési eljárásnak díja van, amelyet a Fizető fél számára eredményes eljárás esetén a Bank fizet meg a GIRO Zrt felé. Ezt a díjat a Kedvezményezett Ügyfél köteles Bank számára megfizetni.  
Bank jogosult a Kedvezményezett Ügyfél fizetési számláját ezen díjtétellel megterhelni, annak kapcsán beszámítással élni. Ezen díjat a Bank az egységes adatbeviteli megoldáson alapuló fizetési megoldások esetén a mindenkori, hatályos Kereskedői Kondíciós Listában, egyéb szolgáltatások (fizetési kérelem) esetén a Vállalati Kondíciós Listában teszi közzé. Ügyfél ezen terhelésre vonatkozóan az adott szolgáltatásra irányadó szerződési feltételek elfogadásával felhatalmazza és megbízza a Bankot. Ügyfél tudomásul veszi, hogy ezt a díjat saját ügyfelére, a Fizető félre nem terhelheti tovább.