SEPA tájékoztató - Raiffeisen BANK
Útkövető
Tartalom megjelenítő
SEPA tájékoztató
A SEPA-t (Single Euro Payments Area), azaz Egységes Euró Fizetési Övezetet abból a célból hozta létre az Európai Unió 2008-ban, hogy az övezeten belül a természetes személyek, valamint a gazdasági élet szereplői az euró devizanemű fizetési műveleteiket azonos feltételekkel (egységes fizetési szabványok, teljesítési idők, illetve jogi keretek tekintetében) hajthassák végre. A SEPA övezethez az Európai Unió valamennyi tagállama valamint Svájc, Norvégia, Lichtenstein, Monaco és még további országok csatlakoztak, és csatlakoznak folyamatosan.
Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsának 260/2012/EU számú rendelete, az euró zónán kívüli EU-tagállamok - így Magyarország - számára is kötelezővé teszi 2016. november 1-től kezdődően valamennyi euróban denominált (euróban történő) - akár az EU bármely tagállamába irányuló, akár belföldi - átutalás esetén a SEPA fizetési szabványok kötelező alkalmazását.
Magánszemély és nem magánszemély ügyfelek SEPA átutalási megbízása 2016. november 1-től
A SEPA átutalásokkal kapcsolatos változások 2016. november 1-től:
- mind a fizető fél, mind a kedvezményezett számlaszámát kötelező IBAN formátumban megadni (a kedvezményezett bank azonosítása kizárólag ennek alapján történik)
- az átutalás kizárólag osztott (SHA) típusú költségviseléssel indítható, mely szerint a költségeket osztottan viseli a megbízó (saját banki költségek) és a kedvezményezett (egyéb banki költségek: közvetítői és kedvezményezett bankjának költségei)
Az SDD B2B típusú beszedést kizárólag a 10 főnél többet foglalkoztató és 2 millió euró vagy ennek megfelelő forint összeg feletti éves árbevételű, illetve mérlegfőösszegű cégek, vállalatok vehetik igénybe.
A Bank kizárólag SDD B2B beszedési megbízás fogadását és teljesítését vállalja, indítására vonatkozó szolgáltatást nem nyújt. A szolgáltatás igénybevételéhez új - SDD szabványoknak megfelelő - felhatalmazó levél benyújtása szükséges (régi felhatalmazás alapján 2016. október 31. után EUR devizanemű beszedést nem teljesít a Bank).
SEPA SDD B2B (Business to Business), vállalatok közötti beszedés esetén
- a fizető félnek a beszedésre vonatkozó felhatalmazó levelét be kell nyújtania Bankunkhoz. Beszedés beérkezése esetén a Bank - a beszedés teljesítését megelőzően - ellenőrzi a felhatalmazó levél érvényességét és a beérkezett megbízáson szereplő adatok egyezőségét a felhatalmazó levélben foglaltakkal. a beszedési megbízás kedvezményezettje legalább 14 nappal a beszedésen megjelölt terhelési napot megelőzően értesíti a fizető felet a beszedés benyújtásáról, annak összegéről és terhelési napjáról. Bankunk a beszedés beérkezéséről külön értesítést nem küld, annak teljesítéséhez nem kér külön hozzájárulást. Amennyiben a fizető fél az adott beszedés jogosságával nem ért egyet, akkor azt le tudja tiltani a teljesítést megelőzően, a vonatkozó Vállalati Kondíciós Listában meghatározott időpontig bármelyik bankfiókunkban. vagy a Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül.
- A szabályszerűen teljesített beszedési megbízás esetén a fizető fél visszatérítést nem kezdeményezhet a Banknál.
- Az SDD B2B beszedési megbízásra adott felhatalmazás automatikusan megszűnik, amennyiben annak alapján a kedvezményezett 36 hónapon keresztül nem indít beszedést.