Útkövető

Menü megjelenítése

Tartalom megjelenítő

Online csalással kapcsolatos információk


 


Egyre többen vásárolnak internetes áruházakban vagy intézik pénzügyeiket online. A bankok - ahogy a Raiffeisen Bank is - mindent megtesznek a maximális biztonságért. A gondtalan online vásárlási és bankolási élményhez azonban szükség van néhány hasznos tanács megfogadására - ezek is jelentősen növelhetik az ilyen típusú tranzakciók biztonságát és az Ön pénzének védelmét. 

Amennyiben adatai illetéktelen kezekbe kerültek, illetve csaláskísérlet, vagy csalás áldozata lett, kérjük, haladéktalanul hívja Bankunkat: 

  • Bankunk csalásmegelőzési csoportjának elérhetősége: +36 1 486 5380
  • a Raiffeisen Direkt: a 06-80-488-588-as belföldről díjmentesen hívható, külföldről a +36 1 484 8484-es telefonszámon, a hét minden napján, 24 órában

Vértezze fel magát a kibercsalásokkal szemben, látogasson el a KiberPajzs honlapra! (kiberpajzs.hu)

  • Ne használja a Raiffeisen DirektNet internetbankot e-mailben vagy közösségi médiában kapott linken keresztül, az internetbanki felületet mindig a címet kézzel begépelve nyissa meg, még akkor is, ha első látásra megbízható helyről kapta a linket.
  • Kerülje el az olyan szoftver telepítését eszközére, melynek működéséről és rendeltetéséről korábban nem tájékozódott. Soha ne telepítsen ismeretlen szoftvert megkeresés (telefonhívás, üzenet küldős beszélgetés) hatására! 
  • Mindig figyelmesen olvassa el a banki SMS- és push üzenetek tartalmát, és soha ne adja ki a kódokat senkinek.
  • Soha ne utaljon pénzt ismeretlen számlaszámra telefonos kérésre, és soha ne hagyjon jóvá kérésre olyan műveletet, melyet nem Ön kezdeményezett.
  • Vigyázzon banki bejelentkezési kódjaira és kártyaadataira. Biztonságosan fizessen megbízható helyeken bankkártyájával. Ne ossza meg banki bejelentkezési adatait, internetbanki jelszavát vagy kártyaadatait telefonon vagy chaten. Bankja soha, semmilyen formában nem kéri Öntől bejelentkezési jelszavát, vagy PIN kódját! Minden esetben törekedjen olyan jelszó megadására, mely nem kapcsolható Önhöz, így nem fejthető vissza egyszerűen.

Mi az adathalászat?

Gyakori visszaélési forma, hogy csalók különféle bankok vagy cégek nevében küldenek üzenetet (e-mailt, SMS-t, stb), amiben egy linket talál, amire ha ráklikkel, egy hamis weboldalra jut, ami megtévesztően hasonlít az bank vagy szolgáltató oldalára. Ezen az oldalon aztán különböző ürügyekkel, például ügyintézésre hivatkozva, arra kérik, hogy adja meg a netbanki bejelentkezési adatait (felhasználói nevet, jelszót, SMS-ben kapott kódot), illetve a bankkártyájához tartozó információkat (kártyaszámot, lejárati dátumot, a kártya hátoldalán lévő biztonsági kódot).

Egyre gyakrabban találkozhatunk az online piactereken történő vásárlás vagy termék eladása során adathalász kísérletekkel, amikor csalók netbank belépési adatokat (azonosító, jelszó, SMS kód), valamint bankkártya adatokat (bankkártya száma, lejárata, hátoldalán szerepelő háromjegyű kód) próbálnak megszerezni ügyfelektől. 
A csalás során általában ismert csomagküldő szolgáltatáson keresztül ígérik a fizetést, és kérik a szállítás teljesítést. Ezt követően pedig egy hamis netbanki oldalra irányítják, ahol – miközben megpróbál belépni - a netbanki adatait szerzik meg. Előfordulhat, hogy bankkártya adatokat is elkérnek a hamis weboldalon.

Legyen mindig körültekintő az online piactereken történő adásvétel során!

  • SOHA NE nyissa meg, ha egy hirdető vagy a terméke iránt érdeklődő felhasználó egy linket küld azért, hogy ezen keresztül intézzék a szállítást, fogadja el a fizetést vagy hagyja jóvá a vásárlást!
  •  A netbanki bejelentkezések címeit mindig manuálisan gépelje be a böngészőbe, vagy használja a hivatalos banki oldalt!
  • SOHA NE használja a Raiffeisen internetbankot SMS-ben, e-mailben vagy közösségi médiában kapott linken keresztül, még akkor sem, ha első látásra megbízható helyről kapta a linket!
  • NE hagyjon jóvá mobilbanki alkalmazásában semmilyen műveletet, amit nem Ön kezdeményezett! 
  • Mindig figyelmesen olvassa el a banki SMS üzenetek tartalmát!
  • Soha ne engedje, hogy sürgessék bármilyen banki művelettel kapcsolatban!

Gyakori visszaélési forma, hogy bank nevében indítanak adathalász telefonhívásokat, gyanús-, blokkolt-, sikeres tranzakcióra vagy adategyeztetésre hivatkozva.  A telefonos csalás során, pénz átutalására is próbálják rávenni az áldozatot, a csalók által megadott, úgynevezett „biztonsági számlára”.

Gyakori módszer továbbá, hogy pénznyeremény, vagy akár magas hozamú befektetés ígérete a kéretlen telefonhívás alapja, és a hívó fél a nyeremény bankszámlára érkeztetése-, illetve a befektetéshez kapcsolódó pénzmozgás elősegítéséhez kér érzékeny adatokat, vagy kínál segítséget. Az esetek zömében a hívó fél program letöltését is kéri telefonra /számítógépre (pl.: Anydesk, TeamViewer, RustDesk, vagy egyéb, távoli elérést biztosító programok). A hívás célja az, hogy az elkövető hozzáférjen a csalást elszenvedő fél pénzéhez. 
Legyen mindig körültekintő kéretlen telefonhívások esetén!

  • SOHA NE adja meg a bankkártyája adatait, internetbanki jelszavát, azonosítóját vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódját!
  • A bank sosem kéri el ezeket az információkat.
  • SOHA NE utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
  • SOHA NE telepítsen telefonon vagy más csatornán érkezett felhívásra, kérésre semmilyen alkalmazást számítógépére, vagy okostelefonjára. A bankok sosem kérik ezt vírusírtás vagy egyéb jogcímen.
  • Gyanús megkeresés esetén kérjük, szakítsa meg a telefonhívást, majd hívja a bank ismert, weboldalán publikált ügyfélszolgálati telefonszámát a hívás valódiságának ellenőrzéséhez.
  • Ne használja az ellenőrzéshez a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták.
  • NE hagyja jóvá mobilbanki alkalmazásában az ismeretlen kártyás vásárlásokat vagy átutalásokat, amennyiben azt nem Ön hajtotta végre!

Tanácsok az online vásárláshoz és banki ügyintézéshez


Hogyan bankoljon biztonságosan az interneten?

  • Ne használja a Raiffeisen DirekNet internetbankot e-mailben vagy közösségi médiában kapott linken keresztül, az internetbanki felületet mindig a címet kézzel begépelve nyissa meg, még akkor is, ha első látásra megbízható helyről kapta a linket.
     
  • Figyeljen az úgynevezett adathalász levelekre. Egyes csalók látszólag a bank nevében küldött e-mailekben kérhetik fel különféle okokkal (fiókfrissítés, fiók tiltás, rendszerkarbantartás, adategyeztetés stb.) arra, hogy megadja banki adatait egy csaló, a bankéhoz hasonlító weboldalon. A levelekben közös, hogy minden esetben kérik a csaló weboldal felkeresését, és az adatok megadását. Mindezt könnyen ellenőrizheti: az egeret a megadott linkre húzva a böngésző megmutatja az oldal címét, így azonnal kiderül, hogy az nem banké. (Figyelmesen nézze meg a hivatkozásokat, néha csak 1-2 betű tér el!) Soha ne kattintson ilyen oldalakra, és semmiképpen ne adja meg az adatait. A Raiffeisen Bank nem küld ilyen típusú e-maileket Ügyfeleinek. 
     
  • A fokozott biztonság érdekében az interneten indított banki tranzakciókat (sőt, a netbankba történő belépést is) saját mobileszközön jóvá kell hagyni. Okostelefonját ne hagyja védelem nélkül, használja a képernyőzárat és a PIN-kódot is. 
     
  • Amikor új felhasználóként regisztrál a mobiltelefonon működő banki alkalmazásba, különös figyelemmel kezelje az úgynevezett "mobil token" kódot. Ezt a regisztráció során SMS-ben kapja meg. A kódot SOHA ne adja meg semmilyen böngészőben vagy weboldalon, azt CSAK a myRaiffeisen mobilalkalmazásban kell beírni. Ügyeljen rá, hogy ez a kód más kezébe ne kerüljön.
     
  • Ha bármilyen gyanús körülményt észlel, vagy véletlenül megadta adatait egy csaló weboldalon, azonnal hívja a 06 80 488 588-as telefonszámot. Külön köszönjük, ha a phishing levél egy példányát továbbítja nekünk az adathalasz@raiffeisen.hu e-mail címre.

 

Mire érdemes figyelni, ha az interneten vásárol?

  • Gondolkodjon, mielőtt kattint!
     
  • Bankkártya-adatait soha ne mentse el a vásárlás során!
     
  • Ellenőrizze a webáruház megbízhatóságát, ismertségét. Ha korábban még nem vásárolt az adott online boltban, ellenőrizze, hogy esetleges probléma esetén hol lehet elérni a bolt üzemeltetőit. Ha semmilyen cégadat, címadat nem szerepel, csak egy e-mail cím, vagy egy mobiltelefonszám, érdemes megfontolni a vásárlástól való elállást. Ha mindenképpen rendelne, érdemes lehet először egy kisebb összeggel kipróbálni, tényleg elküldik-e a terméket. Az internetes értékelések, vélemények segíthetnek, ám nincs rá garancia, hogy azok valóban függetlenek.
     
  • Külföldi webáruházak esetében megrendelés és fizetés előtt tájékozódjon az esetleges garanciális, illetve panaszkezelési lehetőségekről. Különösen a kisebb értékű termékek esetén a visszaküldés költsége olykor magasabb, mint a termék vételára.
     
  • Ha kétségei vannak, válassza az utánvéttel történő szállítást. Ebben az esetben elég akkor fizetnie, amikor a megrendelt terméket átveszi. A legtöbb esetben bankkártyával, de egyes kereskedőknél már QR-kóddal is fizethet.
     
  • Ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az általában nem igaz! Reálisan mérlegelje az ajánlatokat, ha a megszokottnál jelentősen olcsóbban kínálnak egy terméket, alaposan olvasson utána a részleteknek, különösen márkás szórakoztató-elektronikai cikkek vagy ruhák esetén.
     

Ajánljuk figyelmébe az online vásárlás 11 aranyszabályát:

  1. Vásároljon megbízható forrásból!
  2. Ellenőrizze a véleményeket és az értékeléseket a kereskedőről, termékről!
  3. Gondolja át kétszer, mielőtt fizet!
  4. Használjon bankkártyát, amikor online vásárol!
  5. Ellenőrizze, hogy a vásárlás nem jár-e ismétlődő díjfizetéssel!
  6. Ne küldjön pénzt ismeretlen személynek!
  7. Ne küldje el bankkártya-adatait e-mailben vagy lefotózva!
  8. Ha nem vásárol, akkor ne adja meg a kártyaadatait!
  9. Ellenőrizze a weboldal fizetési biztonságát!
  10. Győződjön meg az adatátvitel biztonságáról!
  11. Mentse el az összes, online vásárláshoz kapcsolódó dokumentumot!

 

Hogyan módosíthatja limit beállításait biztonságosan?

Internetes és mobilbanki felületeinken lehetőség nyílik a bankkártyához kapcsolódó napi készpénzfelvételi és vásárlási limitek személyre szabott módosítására, a számla aktuális egyenlegének figyelembevételével.

Kiemelten fontos, hogy a limit beállítás során mindig körültekintően járjon el bankkártyája és számlája biztonsága érdekében. Nem javasoljuk az indokolatlanul magas napi limit összeg beállítás, így javasoljuk, hogy NE kerüljön automatikusan beállításra a számla egyenleg erejéig elérhető összeg napi vásárlási limitként.

A limitmódosítás a következőket érinti:

  • Napi készpénzfelvételek maximális összege,
  • Napi készpénzfelvételek maximális darabszáma,
  • Napi vásárlások maximális összege,
  • Napi vásárlások maximális darabszáma.

 

A folyószámlához kapcsolódó átutalási limitek módosítása kizárólag személyesen bankfiókjainkban, vagy telefonon, call centerünkön keresztül lehetséges.

 

 

További hasznos információk, tanácsok:


http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes/aktualis/legyen-tudatos-online-vasarlo-elado-es-csomagkuldo
https://nki.gov.hu/
https://nki.gov.hu/it-biztonsag/kiadvanyok/segedletek/
https://nki.gov.hu/it-biztonsag/kiadvanyok/szorolapok/
https://nki.gov.hu/it-biztonsag/tanacsok/
https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/hirek-aktualitasok/ne-valjon-szamitogepes-csalas-aldozatava


Amennyiben véletlenül kiadta banki azonosító adatait, vagy bármilyen adatát, illetve csaláskísérlet, vagy csalás áldozata lett, kérjük, haladéktalanul jelezze Bankunk felé:

  • A Raiffeisen Direkt: a 06-80-488-588-as belföldről díjmentesen hívható, külföldről a +36 1 484 8484-es telefonszámon, a hét minden napján, 24 órában. A  8-as, „tiltás” menüpont választásával lehetősége van soron kívül letiltatni bankkártyáját, elektronikus azonosítóját és személyazonosító igazolványa elfogadását.
  • hívja bankunk Csalásmegelőzési csoportját az alábbi telefonszámon:+36 1 486 5380
  • tegyen bejelentést bármelyik Raiffeisen Bank fiókban,
  • illetve az info@raiffeisen.hu e-mail címen.


Abban az esetben, ha csalás áldozata lett, javasoljuk, hogy tegyen feljelentést a Rendőrségen.


Kérjük olvassa át az Ön biztonsága érdekében:

  • DirektNet, myRaiffeisen portál Felhasználói Kézikönyv és a myRaiffeisen mobilapplikáció Felhasználói kézikönyv 
  • Bankunk Lakossági Üzletszabályzata a https://www.raiffeisen.hu/raiffeisen-csoport/raiffeisen-bank-zrt/uzletszabalyzatok/lakossagi-uzletszabalyzat oldalon (5.4. A Direkt csatornák titkos kódjainak és azonosítóinak őrzése (letiltás); 5.5. Egyéb, a Direkt csatornákra vonatkozó felelősségi szabályok), 
  • Bankunk Általános Üzleti Feltételei ( ÁÜF ) a https://www.raiffeisen.hu/raiffeisen-csoport/raiffeisen-bank-zrt/uzletszabalyzatok/altalanos-uzleti-feltetelek oldalon érhető el (13.2.1. Rendeltetésszerű használat)


Mobil készülékekkel kapcsolatos biztonsági javaslatok

Íme néhány egyszerű tanács, hogy biztonságban tartsa a mobil eszközét, mint például az okostelefon vagy a táblagép:

  • Használjon erős PIN kódot vagy ujjlenyomat-azonosítót a telefonja feloldásához, és a beállításoknál aktiválja, hogy a képernyő automatikusan záródjon le, amikor nem használja. 
  • Ne tároljon érzékeny adatokat a készülékén, mint például bankkártyaszámot vagy jelszavakat. Amennyiben mégis szüksége van ezekre az információkra, használjon egy biztonságos alkalmazást, ami titkosítva tárolja ezeket. 
  • Csak megbízható forrásokból, -mint a Google Play vagy az Apple App Store- töltse le az alkalmazásokat. Ne telepítsen ismeretlen eredetű vagy gyanús alkalmazásokat, és soha ne engedélyezzen távoli hozzáférést a készülékéhez illetéktelen személyek számára. 
  • Kerülje a rootolt vagy jailbreakelt készülékek használatát, mivel ezek gyengíthetik a telefonja biztonságát. Használjon beépített biztonsági funkciókat és telepítsen egy megbízható antivírus programot a telefonjára. 
  • Amennyiben a telefonja támogatja, érdemes lehet titkosítani azon adatokat, amelyek a készülék tárolójában helyezkednek el.


 

Ügyfeleink Bankunknál rendelkezhetnek magánszemélyként saját bankszámlával, továbbá rendelkezési jogot kaphatnak egy másik magánszemély/vállalkozás ügyfelünk bankszámlája felett is a Bankhoz bejelentett meghatalmazottként. 

A Bankhoz rendelkezésre jogosultként bejelentett személy egyedi azonosítóival a saját internetbankjába történő belépést követően láthatja és kezelni tudja az ott megjelenő valamennyi – akár saját, akár más számlatulajdonos ügyfélhez (meghatalmazóhoz) tartozó – bankszámlát. 

Amennyiben a banki rendszerekben meghatalmazottként is használt egyedi kódot vagy internetbanki azonosítót és jelszót más megismeri (elveszítik, ellopják, illetéktelen személy tudomására jut), abban az esetben: 

  1. a számlatulajdonos bankszámláján kezelt pénzösszegek veszélybe kerülhetnek, valamint
  2. ha a Bank több ügyfelénél is bejelentett meghatalmazottról van szó, akkor akár ezen valamennyi érintett számlatulajdonos bankszámláin kezelt pénzösszegek is veszélybe kerülhetnek.

Fentiek miatt nagyon fontos, hogy kódjait, egyedi azonosítóit és jelszavát, amelyekkel a banki rendszerekbe belép, használja figyelmesen és körültekintően, valamint soha semmilyen körülmények között ne adja át másnak! Kérjük, erre mindenképpen figyelmeztesse meghatalmazottjait is!

Kérjük, hogy csak a fenti speciális kockázat figyelembevételével adjon meghatalmazást, azaz engedjen másnak rendelkezési jogot bankszámlája felett! 

További részletes tájékoztatást az Online csalással kapcsolatos információk pontnál talál.

Visszaélés (csalás) gyanúja esetén, vagy amennyiben bármely egyéb okból egyéni azonosítói kikerülnének a birtokából, késedelem nélkül hívja Bankunkat az éjjel nappal hívható +36 1 486 5380 telefonszámon.  

A jóvá nem hagyott, vagy jóváhagyott, de hibásan teljesített fizetési műveletek esetén helyesbítési kérelmet nyújthat be Bankunkhoz az alábbi csatornákon: 
•    Raiffeisen Direkt: a 06-80-488-588-as belföldről díjmentesen hívható, külföldről a +36 1 484 8484-es telefonszámon 
•    Bármely bankfiók: A fiók nyitvatartási idejében szóban vagy átadott irat útján. A bankfiókok nyitvatartása honlapunkon megtalálható. 
•    Postai úton: a Raiffeisen Bank, Központi Panaszkezelési Csoportnak címezve (1700 Budapest) 
•    E-mailben: info@raiffeisen.hu e-mailcímre küldve

A helyesbítési kérelem megvizsgálása panaszkezelés keretében történik. Ha ezen vizsgálat eredményeképpen az adott helyzetben ésszerű okból a Bank csalásra gyanakszik, akkor ezen okról történő tudomást szerzést vagy tájékoztatást követő munkanap végéig írásban tájékoztatja erről a Magyar Nemzeti Bankot, mint felügyeleti hatóságot. A Magyar Nemzeti Bank értesítése esetén a helyesbítés iránti kérelmet a Bank a panaszkezelés szabályai szerint megvizsgálja, és amennyiben a kérelem megalapozott, akkor a vizsgálat lezárását követően haladéktalanul elvégzi a helyesbítést, ellenkező esetben az Ügyfél kérelmét írásbeli indokolással elutasítja. Bank a vizsgálat eredményét legkésőbb 15 munkanapon belül írásban küldi meg. Amennyiben a panasz valamennyi eleme a Bankon kívül álló okból 15 munkanapon belül nem válaszolható meg, ideiglenes válasz kerül megküldésre, de végső választ legkésőbb a panasz közlését követő 35. munkanapon küldi meg a Bank. 

Ha a vizsgálat eredményeképpen a Bank a fentiek alapján nem értesíti a Magyar Nemzeti Bankot és a kérelmet alaposnak találja, akkor a Bank azután, hogy tudomást szerzett vagy tájékoztatták a műveletről haladéktalanul, de legkésőbb az ezt követő munkanap végéig megtéríti a jóvá nem hagyott fizetési művelet összegét.
A panaszkezelés részletes szabályait, a vonatkozó határidőket a Bank ügyfélpanasz-kezelési szabályzata tartalmazza.

Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését. A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.